was successfully added to your cart.

Winkelwagen

Survival of de fittest!

By mei 22, 2017Nieuws

Duurzame inzetbaarheid: niet als ‘extra dingetje’ maar als middel voor continue groei!
Wat zou het betekenen wanneer BV Nederland en zijn medewerkers duurzame inzetbaarheid meer gaan omarmen? Dat aandacht voor vitale mensen binnen organisaties een noodzakelijk goed is, in een tijdperk waar verandering de enige constante is? Wat als we vitaliteit vertalen naar (voldoende) motivatie, energie en veerkracht? Cruciale elementen om te overleven voor mensen en organisaties in dit tijdperk. Survival of de fittest. Ook hier gaat dit op! Jouw eigen ‘fit’ tussen je ambities, verworven vaardigheden en mentale en fysieke fitheid. Voor organisaties geldt precies hetzelfde principe: de ‘fit’ met je producten en diensten op de klantvraag en de fitheid van je organisatie zoals goede resultaten. Charly Green komt bij veel organisaties die zeggen dat ze al leuke dingen doen voor hun mensen. Bijvoorbeeld een training timemanagement, korting met sporten of een healthcheck (die soms tot meer verwarring leidt dan duidelijkheid). Of nog erger: bedrijven die aan geven dat het verzuim zo laag is en dus niets hoeven te doen.

Wake-up call
Het gaat niet om verzuim, het gaat niet alleen over voeding en beweging. Het gaat over oprechte aandacht in mensen, in elkaar en ontwikkelingen in de markt. In dialoog zijn met elkaar: eerlijk en oprecht. Past deze organisatie nog wel bij mij? Ga ik op de meeste dagen nog met plezier naar mijn werk? Hoe ga ik mijzelf uitdagen om iedere dag weer een beetje beter te worden in wat ik doe? Organisaties vragen zich op hun beurt af; passen deze mensen nog wel bij onze organisatie? Gaan we hiermee het verschil maken in de markt? Zijn we flexibel genoeg in de continu veranderende omgeving? Zijn onze medewerkers voldoende fit? Het ene na het andere onderzoek verschijnt en laat zien dat investeren in oprechte aandacht voor je medewerkers (net als bij je klanten mag ik hopen) zelfs tot 21% hogere productiviteit kan leiden (Gallup 2013). In sessies met medewerkers krijg ik het ook zo vaak te horen: als ik me gewaardeerd voel ben ik ook bereid een stapje harder te lopen. Tja, hoe moeilijk kan het zijn? Bevlogen en energieke medewerkers werken harder, beter, langer, slimmer, verzuimen minder, zetten dat extra stapje als dat nodig is, overwinnen obstakels en zijn veerkrachtiger. Toch zien we veel bedrijven die zeggen te investeren in vitaliteit alleen maar ‘extra dingetjes’ doen op bekende leefstijlonderwerpen zoals voeding, beweging en ontspanning. Ook belangrijk maar het gaat verder… Hoe effectief zou het zijn om de slag te kunnen maken naar een hoger en overstijgend niveau in vitaliteit: een continue flow van energie te creëren die niet altijd meetbaar is, maar wel voelbaar in je organisatie en bij je klanten? Vitaliteit verbinden met organisatiestrategieën en andere onderdelen? Investeren in de ‘echte mens’ en daar hoort natuurlijk ook een mooi aanbod van dingetjes bij!

Hoe zou je organisatie eruit zien wanneer je vitaliteit inzet als middel i.p.v. als doel?
Aan de slag met het verduurzamen van de vitale flow? Charly Green doet dit bij een groot aantal bedrijven in diverse branches. We delen graag onze expertise en nodigen je uit in ons Experience Centre in Bilthoven. Meer weten en direct actie? Het Charly team staat voor u klaar! 06 54220354

Sonja van Hamersveld

Founder Charly Green